Herfstfeest!

rijke dwaas14 oktober 2023

Vandaag was er weer club, en niet zomaar een club. Het was een herfstfeest!

Het is herfst! Wat gebeurt er dan in de natuur? De bladeren vallen van de bomen en de bomen worden kaal. Dat herinnert ons eraan dat wij ook eens zullen sterven.  Er wordt ook geoogst, dat laat ons zien wat God allemaal wel niet geeft. Vandaag ging het Bijbelverhaal over iemand die ook veel oogst had en die heel rijk was.

Wat denken jullie, wanneer ben je nou echt rijk? Verschillende kinderen gaven antwoord en eigenlijk zei iedereen: als je veel geld hebt of een groot huis of een grote auto. Vaak denken wij bij rijk zijn alleen aan geld en aan veel dure spullen. Of niet soms?

Zo dacht de man die naar de Heere-Jezus stond te luisteren er ook over. Hij was niet de enige die luisterde. Nee er stonden wel duizenden mensen om Hem heen. Jezus is niet zomaar iemand, Hij is de Zoon van God en hij is gekomen om de mensen weer terug te brengen bij God. Terwijl Jezus sprak, dacht de man die tussen al die mensen stond, deze Jezus zal me vast en zeker kunnen helpen. De man had namelijk ruzie met zijn broer want die wilde de erfernis niet met hem delen. Hij dacht, wat mijn broer doet is oneerlijk en Jezus is altijd eerlijk. Jezus is eerlijk en zal dus aan mijn kant staan, dacht de man. Hij roept naar Jezus: ‘Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met me moet delen!’ Maar Jezus zegt tegen de man: Wat heb Ik temaken met jullie ruzie om de erfenis? Ben Ik soms jullie rechter, of moet ik jullie erfenis gaan verdelen?

Wilde de Heere Jezus niet helpen? Vind Hij het dan niet erg als dingen niet eerlijk verdeeld worden? Dat wel maar de Heere Jezus wil niet dat we verdriet hebben of boos zijn om dingen die we niet hebben en eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. Hij wil dat we bezitten wat ons echt rijk kan maken. En dat ging de Heere Jezus uitleggen. Daarom vertelde Jezus aan die man een verhaal:

Er was een rijke man met veel akkers en land. Hij had grote schuren waar hij de oogst in deed. Hij verbouwde graan, tarwe, rogge en gerst. Hij verdiende zijn geld door deze producten te verkopen. In het deel van het land was het altijd mooi weer en daardoor groeide de oogst altijd goed. Hij had veel oogst en kreeg daardoor ook veel geld. Die man was een hele rijk man. En dit jaar zou hij een recordoogst krijgen. Stond hij stil om God daarvoor te danken? O nee, waarom zou hij? Het waren toch zijn akkers? Wat had God daarmee temaken?

De man dacht alleen maar aan waar hij zijn grote oogst zou bewaren, want zijn schuren waren te klein. Opeens kreeg de man een idee! Hij dacht niet aan alle armen mensen die misschien blij zouden zijn als hij een deel van de oogst met hen zou delen. Nee hij bedacht om zijn kleinere schuren af te breken en nieuwe grotere schuren te bouwen.

Hij was daarna alleen nog maar bezig met de bouwplannen, hij kon nergens anders meer aan denken! Hij was helemaal blij, want hij dacht, als ik de oogst binnen heb en al het geld ben ik nog rijker. Dan kan ik altijd eten, drinken en vrolijk zijn. Er is voor jaren genoeg!

Maar de man had er niet aan gedacht dat hij een keer zou sterven, net als wij. Wij gaan ook een keer sterven. En voor de man zou die tijd heel snel zijn. Dat wist de man niet, maar God wel. De man had God voor zijn gevoel niet nodig, hij was immers verstandig en rijk en was zijn eigen baas!

Was hij echt wel zijn eigen baas over zijn leven? Is het niet God die ons leven geeft? En kan God het leven niet ook van ons wegnemen, wanneer Hij het wil? Niet als straf, maar gewoon omdat onze tijd gekomen is. Dat kan vroeg zijn, dat kan later zijn. God alleen weet de dag en het uur waarop ons leven afgelopen is.

De rijke man ging savonds naar bed. In die nacht zei God: Jij rijke dwaas! In deze nacht wordt jij naar de eeuwigheid geroepen. Je zult sterven en voor wie zal dan al je rijkdom zijn? Wat heb je eraan? Je hebt je alleen druk gemaakt om hetgeen je op aarde wilde bezitten, maar je zult alles achter moeten laten. Heb je er ook voor gezorgd dat het in de eeuwigheid goed zal gaan met je? Nee daar had hij niet voor gezorgd. Hij had daar nooit bij stilgestaan. Hij dacht dat hij een rijke man is, maar eigenlijk was hij heel arm omdat hij God niet kende. Maar dat klopt niet, alleen God kan echte rijkdom geven. Wat wil God ons dan geven? In de Bijbel staat: Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon (dat is Jezus) heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!

God wil dus eeuwig leven geven. Wat is eeuwig leven dan? Dat leven begint op het moment dat je in de Heere Jezus gelooft en dat gaat door in de hemel als je gestorven bent. Als je dat leven niet hebt, ben jij arm, al heb je alles in de wereld wat je bezitten kan. Als je niet gelooft in de Heere Jezus zal je niet eeuwig leven maar eeuwig in de duisternis zijn. De Heere Jezus wil, dat we nadenken over wat echt belangrijk is, zodat wij de goede keus zullen maken. Als wij echt rijk willen zijn is de keus: geloven in de Heere Jezus en leven voor God. Dat is echte rijkdom. Als jij begrijpt dat alleen de Heere Jezus jou rijk kan maken en gelooft dat Hij voor jouw zonden gestorven is en jou eeuwig leven wil geven, dan mag je Hem daar om vragen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: Heere Jezus, ik begrijp nu, dat ik alleen maar echt rijk kan zijn als U mijn zonden heeft vergeven en ik wil vragen of U dat wilt doen. Ik heb U nodig in mijn leven. Dank U wel dat U mij eeuwig leven wilt geven.’

Na het Bijbelverhaal hebben wij met elkaar 2 herfstspellen en een herfstslinger gemaakt! De ochtend ging heel snel voorbij, maar wat was het gezellig! Aan het eind van de ochtend was er nog een verrassing: iedereen kreeg een tasje met iets leuks en iets lekkers erin. De volgende keer is de club op 28 oktober, kom je ook?! Je mag ook altijd een vriendje/vriendinnetje meenemen. Tot snel!

14 10 2023kopie

Afdrukken E-mail