De oudste of de belangrijkste wat is beter?

God van bedriegers
Deze zaterdag hadden we weer een mooie club morgen. Nog steeds denken we met elkaar na over het thema 'Eten in de Bijbel' en dat was afgelopen zaterdag weer een bijzonder verhaal! Ben je benieuwd waar het over ging? 

 
Het verhaal komt uit het eerder deel van de Bijbel (Oude Testament) dat is nog voordat de Heere Jezus naar de aarde kwam. En gebeurde in Israƫl waar Izak met zijn vrouw en hun twee zonen Ezau en Jakob in tenten woonden.
Belangrijk in het verhaal was het krijgen van de 'eerst geboorte zegen'. 

Wat is dat vraag je, je misschien af.
Deze zegen was bedoeld voor het oudste kind van het gezin en betekende iets heel belangrijks: dat de Heere Jezus uit jou familie geboren zou worden en dat je geluk op aarde zou krijgen. Nu was deze zegen normaal gesproken voor Ezau bedoeld maar God had voor de geboorde van de tweeling gezegd dat Jakob deze zegen zou ontvangen. In het verhaal leerden we hoe liegen alles kapot maakt. Jakob ontfutseld de zegen voor een kop linzen soep. Izak stuurt niet Jakob er op uit om wat lekkers te maken waarna hij de zegen zal over geven maar Ezau.
 
Rebekka hoort dat en bedenkt een list waarmee ze Jakob verkleed als Ezau en Jakob net doet alsof hij Ezau is en liegt zo tegen zijn vader. En als Ezau daar achter komt is hij zo boos dat hij Jakop wel zou willen doden. Zo zie je dat wat met een kleine leugen begint heel groot kan worden en zo erg dat het bijna niet meer terug gedraaid kan worden. Daarom vraagt God van jou en mij om eerlijk te zijn ook als dat soms betekend dat je straf krijgt voor foute dingen die je hebt gedaan of misschien niet altijd direct krijgt wat je wilt. Misschien weet je van jezelf wel dat je vaker liegt of net niet helemaal eerlijk bent. Het gaat zomaar vanzelf zonder dat je er eigenlijk over nadenkt.

Weet je hoe dat komt? Zoals wij geboren worden hebben we een hart (ons diepste denken en willen) wat niet naar de Heere God wil luisteren daar is Hij heel verdrietig om en Hij laat je juist door de Bijbel zien dat Hij heel graag wil dat je wel naar Hem luistert dan maakt Hij je heel gelukkig. Hij vraagt van jou dat je sorry zegt (vergeving vraagt) voor elk verkeerd ding wat je gedaan hebt en Hij beloofd als je dat doet dat Hij dan in je hart komt wonen, Hij helpt je dan te luisteren, is dicht bij je ook als je het soms even niet weet of het moeilijk is.
En als je al weet dat de Heere Jezus in jou hart gekomen is weet je vast ook dat je nog steeds dingen doet waar de Heer verdrietig van wordt. Aan jou vraagt Hij dat je elke zonde eerlijk tegen Hem verteld elke dag weer. Hij wil ze elke keer weer vergeven en voor altijd bij je blijven. Gaat alles dan vanzelf? Nee zolang we op aarde leven niet maar met de Heere Jezus in je hart kun je alles aan!
 
Na het verhaal hebben we een mooie knutsel gemaakt waarbij we een echte soepkom van klei fabriceerde. 

Extra speciaal: die volgende keer bakken we weer popcorn met elkaar! 
Heb je een vriendje of vriendinnetje die nog nooit op de club geweest is? Neem hem of haar gerust mee en krijg nog een extra cadeautje!

Afdrukken E-mail